Marker effect separate 2
Onze kijk op de zaak

Private Equity, ride the green wave: de woning­verduurzamings­golf is eindelijk hier.

Private equity ziet al langer kansen in de bouwsector. De behoefte aan duurzame woningen is hierbij een veilige kans voor groei. Onderhouds- en bouwbedrijven die zich hiermee bezighouden werden de afgelopen jaren al gekocht. Maar er is een aanvullende trend en een aanzienlijke PE-kans: bedrijven in de installatiemarkt.

Een beknopte analyse benadrukt het volume en potentieel:

  • € 33,5 miljard: de omzet in 2022 van het woningsegment binnen de Nederlandse bouwmarkt (nieuwbouw, renovatie, onderhoud)
  • € 2,4 miljard (7% van het totaal): de omzet in 2022 van de Nederlandse markt voor duurzame installaties
  • 1,7% CAGR 2022-2026 verwacht voor de markt van duurzame installaties, op basis van de stijgende vraag naar renovaties en ondanks de lagere nieuwbouwvolumes

Voor PE's met bouwbedrijven in hun portfolio is investeren in installatiebedrijven een manier om te verbreden in de waardeketen voor zowel woningbouw als -renovatie. Een goed geplaatste investering zal beide bestrijken, zowel in de sociale als in de particuliere sector.

Als een ervaren insider ben ik overtuigd van het potentieel van de groene installatiesector voor sterke sociale en financiële rendementen.

Ja, de ‘grote golf’ is al eerder aangekondigd. Nu komt ie echt.

Voorspellingen over de ‘grote golf’ in de duurzame woningrenovatiemarkt doen al tien jaar de ronde. Bedrijven investeerden, de golf bleef uit, sommigen trokken zich terug. Maar inmiddels zijn de belangrijkste factoren veranderd:

  • Voor huiseigenaren is investeren in een lager energieverbruik ineens logisch door de stijgende energieprijzen. Particuliere huiseigenaren (60% van de Nederlandse markt) zijn toe aan plug & play, betaalbare oplossingen die hun energierekening blijvend verlagen.
  • Het verschil in verkoopprijs tussen energiezuinige en niet-energiezuinige woningen neemt toe.
  • De Nederlandse overheid heeft een omvangrijk subsidieprogramma voor mensen die duurzame ingrepen in hun huis doen. Daarnaast wordt bij het vervangen van gasketels minimaal een hybride warmtepompen verplicht vanaf 2026. Toekomstige wetgeving zou ook een huurbeperking kunnen opleggen aan particuliere huurwoningen met lagere energielabels (particuliere huisbazen beslaan ongeveer 6% van de Nederlandse markt).
  • De opkomst van elektrische personenauto’s maakt zonnepanelen voor thuisgebruik een stuk aantrekkelijker. De afschaffing van de salderingsregeling voor huishoudens en overvolle stroomnetten stuwt batterijontwikkeling.
  • Media-aandacht - en de eco beweging – zorgen voor maatschappelijke acceptatie.
  • Woningcorporaties (34% van de markt) hebben bindende prestatieafspraken gemaakt met de overheid om de slechtste energielabels voor 2029 uit te faseren. Het doel is om energiearmoede te voorkomen, wat nu hoog op de politieke agenda staat.
  • Er is een ernstig tekort aan arbeidskrachten in de installatiesector, wat een probleem vormt voor zowel gevestigde bedrijven (95% van de Nederlandse markt) als voor serieuze scale-ups.

Dit laatste punt is vermoedelijk het meest overtuigende argument voor PE-investeerders. Er ontstaat een kans om de duurzaamheidssector te stimuleren, door middel van fusies in een steeds interessanter landschap van gevestigde bedrijven en scale-ups. Meer hierover hieronder.

Een markt in ontwikkeling brengt onzekerheid met zich mee. Maar wat we wel weten, is dat de vraag naar duurzame woningen met duurzame installaties niet zal verdwijnen. Muur- en dakisolatie, dubbel of driedubbel glas, warmtepompen en lage-temperatuur radiatoren zijn maar een paar van de meest gangbare en effectieve groene oplossingen voor thuis.

Ieder jaar dat we te maken krijgen met stijgende gasprijzen wordt de noodzaak om dit breed te omarmen groter. Daarnaast is de trend dat zomers warmer worden. Bij goed geïsoleerde woning wordt actieve koeling met installaties daarom steeds noodzakelijker.

Hans van Velthoven, strategieconsultant bij Het Strategiekantoor, heeft bijna een decennium ervaring in de duurzame woningmarkt. Hij werkte aan marketing- en verkoopstrategieën voor onder andere een energiemonitoring scale-up (later overgenomen door ABB) en voor Stroomversnelling, een Nederlandse non-profitorganisatie die duurzame renovatie industrialiseert. Hans ontwikkelde ook een marketing- en distributiestrategie bij Factory Zero. Dit gaf hem een belangrijk inzicht in wat de duurzame woningmarkt nodig heeft om te versnellen: slimme keuzes - en investeerders - gericht op kwaliteit, prijs en industrialisatie.

Lees ook:

Choose language: NL EN