Marker effect separate
Onze kijk op de zaak

Generatieve AI: het einde van de strategie­consultant?

Laten we eerlijk zijn: generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) zal de strategieconsultancy ingrijpend beïnvloeden. Verandering is op komst. Het is alleen de vraag in welke vorm:

  • Maakt AI strategieconsultants overbodig?
  • Kunnen bedrijven alle uitdagingen die ze nu bij adviesbureaus neerleggen aan AI toevertrouwen en hierdoor alle menselijke expertise buitenspel zetten?
  • Of zal deze industrie van zwaargewichten, die al tientallen jaren gestaag groeit, zich aanpassen aan een door AI-gedreven landschap? Zo ja, hoe ziet kosteneffectieve strategieconsultancy er dan uit?
  • En wat moeten strategieconsultants (en onze klanten) nu doen om slim mee te liften op de GenAI golf?

De wereld voor de juniors is aan het veranderen

Elke strategieconsultant is ermee bekend: de kennispiramide. Het symboliseert de reis van een junior medewerker, die aanvankelijk bedolven wordt door data, gestaag meer kennis en ervaring opdoet, om uiteindelijk de heilig graal van wijsheid te bereiken.

Jarenlang was de hiërarchie in de advieswereld stabiel (en hartgrondig gehaat door zowel juniors als cliënten): een karavaan met juniors zet karrevrachten met data om tot (hopelijk waardevolle) informatie; een paar uitverkoren seniors verwerken dit tot kennis en presenteren het aan cliënten als (hopelijk waardevol) advies. En strijken natuurlijk de eer op.

Misschien wat kort door de bocht, maar wel waar. Wil je als adviesbureau concurrerend blijven, dan pak je het anders aan.

Remco Groeneveld is strategieconsultant bij Het Strategiekantoor. Als consultant en manager heeft hij ruime ervaring op het gebied van strategie en M&A, een sterke operationele achtergrond en bewezen onderhandelingsvaardigheden in de aluminium, telecommunicatie en horeca-branche. Daarnaast is hij een betrokken medeoprichter van SOIL, een fast-casual veganistisch restaurantconcept.

Lees ook:

Choose language: NL EN